Rozhovor s nákupčí Anežkou Myšákovou měl být původně o volejbalu. Hostovala totiž v extralize juniorek v Hradci Králové. Oslovení Anežky přineslo překvapení. Tato jemná mladá slečna navrhla, že by ráda udělala rozhovor o své velké vášni – pivu a práci pro potštejnský pivovar Clock.

 

Přijde mi, že i v dnešní době stále existuje předsudek, že ženy pivo nepijí. O vás to evidentně neplatí. Jak to ale vypadá ve výčepech? Jaký je poměr pánských a dámských zákazníků?
Řekla bych, že velmi slibný. Pivo se stalo populární i mezi ženami. Slečny a paní si častěji vybírají mezi polotmavými nebo lehčími ovocnými pivy. Sama za sebe nedělím návštěvníky na pány a dámy. Můžu ale říct, že pivovar vyhledává spíše mladší generace, která ráda zkouší něco nového.

Co další předsudky o pivu a pivařích? Setkáváte se s nějakým, který musíte často vysvětlovat?
Stále se debatuje o tom, zda se pivo točí nebo čepuje. Za mě bylo až donedávna pivo jen čepované. Ale není tomu tak, používají se obě varianty. Zákazníci jsou ale spíše zvědaví a opravdu pečlivě vybírají, jaké pivo si objednají. Zajímá je stupňovitost, jestli se jedná o ležák nebo svrchně kvašené, světlé nebo polotmavé pivo.

Máte z výčepu nějakou vtipnou historku?
Gastronomie je zábavná a vtipná sama o sobě. Vtipných historek se odehraje tolik, že je těžké nějakou upřednostnit. Vzpomínám si třeba, jak jsem před zákaznici postavila na stůl dvě piva: jedno polotmavé a druhé světlé. A ona se zeptala, které je polotmavé. Čas od času přijde do pivnice člověk s tím, že by si rád objednal Staropramen nebo Plzeň.

Jaká je vaše role v pivovaru?
Příležitostně v něm už několik let vypomáhám jako brigádník. Zároveň jsem samozřejmě stálý zákazník. Beru to jako způsob relaxu od stereotypnější práce v kanceláři. Přivedla mě k tomu velká záliba v pivu. A samozřejmě to, že se pivovar nachází v Potštejně, odkud pocházím. Na práci pro pivovar mě baví, že jsem v kontaktu s lidmi. Pokaždé přijde někdo jiný, ale vždycky nás spojí záliba v pivu a sympatie ke Clocku. Ráda s hosty rozebírám, odkud jsou a proč k nám zavítali. Zároveň jsem ráda v pohybu. 

V posledních letech se s regionálními pivovary roztrhl pytel. Mnohé dlouho nevydrží. Jak je možné, že si Clock získal takovou popularitu a stále roste?
Pivovar Clock se stal oblíbeným a vyhledávaným minipivovarem díky dobrému pivu, neotřelému designu etiket a širokému sortimentu piv. Vybere si opravdu každý. Clock funguje už deset let a za tu dobu si našel stálé zákazníky. Myslím si také, že Clock výborně zvládá interakci se zákazníky. Vedení pivovaru záleží na zpětné vazbě a názoru druhých, umí přijímat konstruktivní kritiku a pak s ní dále pracovat. V neposlední řadě za úspěchem stojí skvělý tým lidí. Jsme opravdu bezva parta a kolektiv založený na kamarádství. Vztahy jsou skvělé, což je podle mě pro dobrý podnik opravdu důležité.

 

„Spolupracuje také s velkoprůmyslovými pivovary, například s Budějovickým Budvarem.“

Někteří dávají před regionálními pivovary přednost těm velkým, protože je to podle nich „hipster“ záležitost. Jak je přesvědčit o opaku?
Za mě je určitě skvělé podpořit regionální minipivovar s bohatou nabídkou a příjemným hezkým zázemím. Spousta lidí upřednostňuje menší pivovary kvůli kvalitě jejich piva. Lidé chtějí zkoušet nové věci. Ať už se jedná o pivo, jídlo a další. Skvělou přidanou hodnotou je také to, že pivovar myslí na ekologii. Budoucnost vidíme v plechovkách. Připojili jsme se k iniciativě Zálohujme.cz, která se snaží o zavedení zálohového systému na PET lahve a hliníkové plechovky. Spousta jich totiž jinak končí mimo recyklační cyklus na skládkách nebo v přírodě.

Jak se pivovar změnil v průběhu let?
Clock se primárně zaměřuje na výrobu svrchně kvašených piv. V průběhu let se stal čtyřikrát minipivovarem roku a stále rozšiřuje sortiment. Spolupracuje také s velkoprůmyslovými pivovary, například s Budějovickým Budvarem. Také musím zmínit spolupráci 7 Spolčených, kdy se sedm sládků sešlo a uvařilo ležák z českých sladů a chmele Mimosa. Za zmínku stojí také projekt s čokoládovnou Jordi’s, která slavila výročí založení a k této příležitosti si nechala uvařit tmavé čokoládové pivo s malinami.

 

„Novinkou je například Fenetra. Projekt, který vznikl v roce 2019 a zaměřuje se na výrobu piv, která zrají v dubových sudech různého původu i různých velikostí. Tato piva chutnají úplně jinak než ta klasická a rozhodně stojí za ochutnání.“

 

Jedenáctka Anežka je pojmenovaná po vás?
Bohužel není, ale lidé se na mě někdy ptají, jestli ano. Jména jsou vybrána po dětech, které se narodily zaměstnancům a vedení po dobu jejich působení v pivovaru. Takže máme Sarah, Ninu, Stellu, Ellen, Fanouše, Antonia a Krystuse po Kryštofovi.

Co si nejčastěji dávají zákazníci?
Mezi největší favority patří spodně kvašená desítka Hektor, protože se nejvíce podobá českým ležákům. V suchém únoru vedl jednoznačně Krystus Alcohol Free IPA. Stával se až nedostatkovým zbožím na čepu, než se uvařila další várka.

Jaké pivo je vaše nejoblíbenější a proč?
U mě určitě záleží na ročním období. Teď v zimě je mým nejoblíbenějším pivem spodně kvašená jedenáctka Anežka. V létě upřednostňuji ovocný ALE, jako je například malinová Nina.

Dáváte si pivo za odměnu po volejbalu?
Tak určitě. Klidně i před.

Jaký máte tréninkový režim? Musí být náročné skloubit práci, dojíždění, pivovar…
Určitě je to časově náročné, ale vždycky to nějako šlo a jde. Pivovar je pro mě opravdu part-time job na víkendy nebo léto a akce s nimi spojené. Volejbalu se věnuji přes deset let, ale poslední dobou na něj není tolik času.

Jaký je váš největší volejbalový úspěch?
Roční hostování v extralize juniorek v klubu TJ Slavia Hradec Králové.

Ivana Syrovátková

 

Anežka Myšáková pracuje v ASSA ABLOY od roku 2021 na pozici nákupčí. Bydlí v Potštejně. Ráda se věnuje sportu, cestování, vyhledává dobré pivo a jídlo.