V prvním čísle časopisu Fabka jste se mohli dočíst o automobilovém závodníku Martinu Hejhalovi, který se se svým bratrem Petrem specializuje na historická vozidla, doposud Škodu 110, se kterou brázdili tratě již přes dvacet let. Tentokrát ale nechali poprvé stařičkou stodesítku v garáži a premiérově vyrazili s čerstvě dostavěným vozem ŠKODA 130 LR. Společnost ASSA ABLOY Rychnov oba úspěšné jezdce dlouhodobě podporuje.

Při této premiéře, která se uskutečnila při SVK Rallye Příbram 13. a 14. října 2018, nenechali nic náhodě a vůz si nejprve důkladně otestovali na tzv. shakedownu, testovací rychlostní zkoušce. V samotné soutěži na ně čekalo 14 rychlostních zkoušek (RZ), v celkové délce 155 km v okolí Milína, Příbrami, Sedlčan po rychlejších, ale vesměs úzkých uskákaných asfaltech s mnoha horizonty. Díky krásnému počasí se kolem trati sešlo velké množství nedočkavých diváků. Přečtěte si zajímavou reportáž ze závodu očima obou závodníků.

První etapa na zkoušku

„První sobotní rychlostní zkouška byla pro nás především seznamovací, přesto 7. nejlepší dosažený čas z 34 startujících oba povzbudil“, pochvaloval si spolujezdec Martin. „Dál už šlo všechno bez problémů. Petr byl z nového vozu nadšen a rychle si zvykal na lepší jízdní vlastnosti, brzdy a především silnější motor. Po 4 RZ nám patřila průběžně 3. příčka ve třídě E5 (vozy r.v.1985 o oběmu do 13cm3) a 7. místo absolutně, 15 vteřin za Suzuki jezdce Michálka a 6 vteřin před Peugeotem jezdce Hýbnera“, dodává Martin Hejhal.

Druhé kolo v tempu

V první servisní zastávce se na ještě syrovém voze vše důkladně zkontrolovalo a závod pokračoval druhým kolem. V odpolední sekci byl bohužel pořadatel nucen z důvodu překročení vyšší průměrné rychlosti a havárie soudobého vozu dvě RZ zrušit. Petr Hejhal pokračoval v nastoleném tempu a díky dvěma časům v elitní desítce zvýšil v součtu prvního dne náskok na osmého Hybnera na 11,1 sekund, na šestého Michálka ztráceli Hejhalovi 16 sekund. Ve třídě byli zatím třetí za Freiem o 1,29 minuty, a Šimurdou o 1,17 minuty jedoucími se stejnými vozy Š130LR . Následoval noční servis a takto popisuje další dění Martin:

 „V neděli jsme vstávali celkem brzy, aby první vůz stihl vystartovat již před 6 hodinou ranní. To nám ale vůbec nevadilo a na RZ9 jsme zajeli opět 7. čas. Navíc jsme se díky smůle Šimurdy a jeho rozpadlé řemenici posunuli na 2. místo ve třídě. Následující RZ byla opět z důvodu havárie zrušena a soutěž pokračovala RZ11, kde se davy diváků těšili na populární Dublovický skok. Doskočili jsme si na něm až na dělené 4. místo v RZ, celkově jsme byli šestí“, spokojeně další etapu hodnotí Martin.

Ani tentokrát nebylo v servisní zóně potřeba na novém voze zásadních oprav a po běžné prohlídce vozu závodníky už čekalo finále 3RZ.

Vítězné finále

Petr si rychle zvykal na skvělé vlastnosti a výkon nového vozu. Důkazem toho byl další 4. čas tentokrát na RZ13 a posun již na 5. místo absolutně. Za cílem této RZ musel řešit problémy s přehříváním motoru do té doby vedoucí muž třídy E5 Frei. Prasklé těsnění pod hlavou mu bohužel i přes velké úsilí nedovolilo do poslední RZ odstartovat. Bratři Hejhalovi se tak znenadání ocitli na prvním místě ve třídě E5 a když dvě zatáčky před cílem poslední RZ odešel motor i Michálkovi, Petr s Martinem si mohli vychutnat hned na první soutěži s novým vozem pocit vítězství ve třídě E5

„Byl to skvělý závod a premiéra, o které se nám ani nesnilo. Radost z jízdy nám nezkazila ke konci trochu stávkující převodovka a ani nečekaný výlet mimo trať. Závodění s tímto vozem je úžasné a moc jsme si to s bráchou užili. A věřím, že jsme neudělali radost jen sobě“, uzavírá s úsměvem úspěšný závod spokojený Martin Hejhal.

Celkové výsledky soutěže v MČR historických vozidel

V soutěži využil silného vozu Ford Escort RS Cosworth Neumann a zvítězil. Druhý Kotrmon se stejným vozem na něj ztratil 2,03.7 min. a třetí místo vybojoval po bezchybném výkonu Štolfa s vozem Rover. Metro GTi, který ztratil 3,16.1 minut. Petr a Martin Hejhalovi skončili v soutěži na skvělém čtvrtém místě se ztrátou 3,41.7 min. Příští a zároveň poslední soutěží historiků bude Rallye Vsetín na konci října.

Foto: Tomáš Slabý a archiv Martina Hejhala