Adam Krejčí nastoupil do ASSA ABLOY Rychnov jako seřizovač-operátor a po roce a půl se posunul na pozici technolog-konstruktér. Ve volném čase se věnuje nezvyklému koníčku – létání s dronem.

Co vás přivedlo k dronům?

Už jako malý jsem měl helikoptéru na dálkové ovládání. Asi před třemi roky jsem začal sledovat uživatele na instagramu a youtube s tématikou dronů. Když jsem viděl, co všechno to dokáže, začal jsem vážně přemýšlet, že si tuto „hračku“ pořídím i já.

Co vás na létání nejvíce baví?

Baví mě podívat se tam, kam lidské oko nedohlédne. Nejlepší pocit je volnost ve vzduchu, ta je k nezaplacení, a přitom si pořídit kvalitní záběr ve 4K kvalitě. Kolikrát se jdu proletět jen tak, zapnu sportovní režim, při kterém dosáhnu rychlosti až 70km/h, to by bavilo už každého.

Jak jste se učil dron ovládat?

Učil jsem se sám, metodou „pokus – omyl“. Na čtení návodů moc nejsem. Když jsem si ho přivezl domů, hned jsem ho šel vyzkoušet. Nejdříve úplně nereagoval tak, jak jsem si představoval, ale po opětovné kalibraci nakonec vše dobře dopadlo. Musím zaklepat, zatím jsem neměl žádný fatální pád. I když pár krizových situací už bylo.

Jaké jsou nejčastější příčiny pádů?

Určitě nedodržování vizuálního kontaktu a podcenění klimatických podmínek, hlavně větru a mrznoucí mlhy. Slabé, nekvalitní nebo neoriginální baterie či vrtule. Špatný odhad i malá dávka zkušeností. Ale určitě také i vzdálenost a kvalita signálu.

Představte si, že jsem člověk, který chce s létáním začít. Co všechno je potřeba si ohlídat?

Od ledna 2021 se změnila pravidla. Nyní je povinnost registrovat majitele dronu na Úřadu civilního letectví. To platí jak pro komerční, tak i rekreační létání. Registrovat se nemusíte, pokud váš dron váží méně než 250 g a přitom nemá kameru nebo jiný senzor schopný jakkoli zachycovat osobní údaje, nebo pokud se jedná o hračku. Ve všech ostatních případech se musíte registrovat jako provozovatel bezpilotního systému a složit online test pilota.  Poté obdržíte registrační číslo, které musí být uvedeno na dronu. Po úspěšném testu dostanete doklad o absolvování online výcviku. Všechny tyto kroky jsou zdarma.

Jak test pilota probíhá?

Test se skládá ze 40 otázek. Pro úspěšné absolvování testu je třeba 75 % správných odpovědí. Časový limit je 60 minut. V případě nesplnění zkoušky je test možné zopakovat. Témat k nastudování pro úspěšnou zkoušku je zhruba deset. Jsou to například obecné znalosti o bezpilotních systémech, letecká bezpečnost, ale i omezení vzdušného prostoru, pojištění nebo ochrana údajů a soukromí.

Jaké jsou podmínky pro létání?  

V České republice jsou pravidla celkem přísná, ale třeba v Rakousku je létání s kamerou na palubě pro hobby uživatele úplně zakázané. Všeobecně nesmíme nikoho ohrožovat ani narušovat jeho soukromí. Jsou vyhrazené i tzv. bezletové zóny, jako například letiště a vojenské prostory. Také se nesmí létat v chráněných krajinných oblastech ani národních parcích. Pilot by měl mít vždy souhlas majitele objektu, pokud chce natáčet hrady, zámky nebo kostely. Maximální výška provozu je 120 m a pilot by měl mít svůj dron „na dohled“ a pořád s ním udržovat vizuální kontakt.

Máte nějaké vysněné místo, kam byste se chtěl s dronem podívat?

Abych pravdu řekl, o tomhle jsem nikdy moc nepřemýšlel. Příroda je mocná čarodějka a úchvatná je skoro všude. Ale asi bych se chtěl proletět v blízké době třeba na Slovensku ve Vysokých Tatrách nebo v Německu nad Orlím hnízdem. Lákalo by mě to ale i v exotických zemích.

Děkujeme za rozhovor.

Ptaly se Jana Hejdová a Jana Dostálová

Adam Krejčí pracuje v ASSA ABLOY Rychnov od roku 2018 na pozici technolog – konstruktér na BU Beta. Bydlí v Javornici. Rád hraje fotbal, jezdí na běžkách a léta s dronem.

Bezpilotní letoun nebo také dron je letadlo bez posádky, které může být řízeno na dálku, nebo létat samostatně pomocí předprogramovaných letových plánů nebo pomocí složitějších dynamických autonomních systémů.