Sedíme v příjemných prostorách nově rozšířené jídelny ASSA ABLOY Rychnov a povídáme si s Janem Myšákem, logistikem, farmářem, sběratelem, pilotem a renovátorem historických traktorů. Ale dnes v první řadě kuchařem a majitelem společnosti Dobroty od Myšáka, která se svým týmem pro nás denně připravuje přes 400 obědů.

Jaké byly vaše podnikatelské začátky?

Začal jsem podnikat v roce 2008 v oblasti logistiky. Důvodem bylo, že mi dva bývalí zaměstnavatelé dodnes dluží mzdu a neuměli poděkovat za dobře odvedenou práci, a proto jsem začal podnikat s tím, že to zkusím dělat jinak. Začal jsem dělat logistiku a shodou více náhod jsem v následujícím roce přidal i oblast gastronomie, kterou jsem vystudoval. S gastronomií jsem měl zkušenosti ze zahraničí a mezinárodních soutěží.

Přenesl jste z logistiky něco, co vám pomohlo v podnikání?

Určitě zvládnutí více věcí najednou, organizaci práce, dodržování daného slova a slibů, a myslím, že to byla dobrá zkušenost.

Měl jste na začátku obavy? Nebo převažovala počáteční jistota a nadšení, že to dokážu?

Nadšení a elán byly velké a převládají dodnes, bez toho by to asi nešlo. Baví mě to, bavilo a bavit určitě bude. Velmi rád dělám se svými lidmi. Měl jsem doposud štěstí na tzv. srdcaře, lidi, kteří jsou pro svůj obor zapálení. K takovým patřím i já a spolupráce je pak o to snazší.

Kde jinde ještě působíte a co všechno tvoří nabídku služeb vaší firmy?

Kromě Rychnova mám také provozovnu v Českých Libchavách, Hradci Králové a do dalších firem jídlo dovážím. K tomu občas pořádám speciální gastronomické akce pro různé dobrovolné spolky nebo i svatební hostiny.

Se čtenáři Fabky jste se podělil o recept na hrušku v karamelu, se kterým jste uspěl v zahraniční soutěži. Mimo tento úspěch jste se stal mistrem ČR ve filetování lososa a zvítězil v oblíbeném televizním pořadu Prostřeno. Proč si myslíte, že jsou v Česku oblíbené pořady o vaření a jaký máte názor na širokou nabídku kulinářských show?

My jsme takový zajímavý národ. Všichni umějí vařit, protože viděli 6x Pohlreicha a 3x Babicu a pak ještě Itala v kuchyni. To samé je s hokejem, fotbalem, my jsme prostě národ multifunkčních lidí, že by nám Evropa mohla závidět. Je hezké sledovat, když někdo něco umí. Všem rozumbradům, kteří vždycky vědí, jak to dělat líp doporučuji se přihlásit, aby ukázali, jak jsou dobří. Po této zkušenosti mohou zodpovědně hodnotit. Ale jinak myslím, že čecháčkovství je jenom o tom být u slov, ale ne u činů.

Co vás na gastronomii nejvíce baví?

Je to kreativita. Když uvaří dva lidi svíčkovou podle stejného receptu, tak každá ta svíčková bude jiná a většinou je to právě o tom, že pokud tam dá někdo navíc to srdce, dělá to s láskou, je to úplně něco jiného.

Platí tedy, že láska prochází žaludkem?

Ano, platí. Mít dobré přátelé, dobře se najíst – jaké jiné hodnoty a jistoty ještě dneska máme? Po náročném pracovním týdnu je příjemné si alespoň o víkendu být s rodinou, trávit společně čas, něco si uvařit, ugrilovat. Je to, to nejkrásnější co můžete zažít.

A platí tedy i to, že se nemusím vyučit, abych byl dobrý kuchař, pokud mě to baví a dělám to s láskou?

Řeknu to jednoduše, pokud budu v restauraci a bude mě někdo obsluhovat, tak v tu chvíli mi je jedno, jestli je to primus třídy a má samé jedničky nebo jestli je to pětkař, ale chci mít nějaký zážitek. Pokud se na mě obsluha usměje, popřeje dobrou chuť, nabídne specialitu, nebo doporučí něco dobrého, tak je to lepší, příjemnější a rád za to zaplatím.

 

Mění se v průběhu let nějak gastronomie?

Ano, určitě se vyvíjí nebo odráží aktuální trendy. Např. mezi lety 2000 – 2010 se všichni snažili vymyslet něco nového s tím, že je to „in“. Nakonec se přišlo na to, že nejlepší je se vrátit k osvědčené Rettigové, která už mnohé vymyslela. Lidé rádi dají na poctivost, na starou českou kuchyni.

Jakou ze světových kuchyní máte nejraději a proč?

Zbožňuji mořské ryby. Není nic lepšího než si dát čerstvou rybu, to je fantazie. Proto jsem se rozhodl vám je zařadit do jídelníčku.

Co rád děláte, když zrovna nepracujete? Máte při svém časovém vytížení vůbec čas na nějaké koníčky?

Manželka si mě ráda dobírá, že si hledám další aktivity, abych nemusel být doma (smích).  Mým koníčkem je všechno související se zemědělstvím. V budoucnu bych se rád věnoval i farmaření, abych mohl svým klientům v jídelnách nabízet vlastní produkty – maso a mléčné výrobky. S tím souvisí zemědělská technika. Propadl jsem renovacím starých traktorů. Vzhledem k tomu, že některé traktory jsou unikátní, spolupracuji s několika muzei, kde tyto exponáty může obdivovat široká veřejnost.

Zpět do kuchyně. Od května letošního roku jste začal zajišťovat stravování našim zaměstnancům. Jaká je nyní realita ve srovnání s vaším očekáváním, vašimi představami?

Jsem spokojený, věřím, že lidé přijali změnu dobře. Myslím, že cítí, že to děláme odlišněji než předchůdci. Dáváme tomu snad i víc, byť je tu stejný kolektiv zaměstnanců. Mám velkou radost, že se ujal nápojový bar, který je extrémně vytížený a nestačíme dovážet sudy s pitím. Líbí se mi, že se nebojíte ozvat, když je něco špatně a naopak i pochválit. Je skvělé, že jsme v dobrém kolektivu.

V nabídce jídelny jsou i vegetariánské a veganské speciality 1x týdně. Jaký je váš postoj k těmto způsobům stravování?

Když to vezmu do důsledku, jsem svým způsobem také vegetarián. Sním veškerou zeleninu, kterou snědlo předem mé prase, které chovám (smích). Mám rád zeleninu, ryby, ale nic se nemá přehánět. Podle mého názoru jsme všežravci, je lepší jíst vše v menší míře a nic nepřehánět.

Co do budoucna? Máte v hlavě už teď další nápady, na které se mohou naši strávníci těšit?

Chci situaci ustálit, aby byli zaměstnanci spokojení. Poskytovat 100% servis a minimalizovat problémy. Vytvořit pevný základ a na něm stavět. Na podzim plánuji rozšířit nabídku o další alternativy, např. zvěřinu. V hlavě mám další nápady, ale zatím bych více neprozrazoval. Každopádně si myslím, že se mají zaměstnanci na co těšit.

Máme možnost se někde k vašim službám vyjádřit?

Ano, máme knihu přání a stížností. Nemám žádný problém s tím, když lidé přijdou v dobrém i ve špatném a moc si toho vážím. Mám rád, když je to konstruktivní podnět a hlavně v ten den, kdy není něco v pořádku. Stížnost by neměla přijít za týden nebo za 14 dní. Rádi vyhovíme vašim přáním a představám.

Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně spokojených zákazníků.